Fight eller Flight?

Jobbar du mycket i “fight or flight” känsla?

Som säljare har jag älskat när det är högt tempo och när jag var butikschef, var julruschen min favorittid att jobba. Massa snabba enkla beslut och jag kunde fatta rätt beslut på springande fot. Men komplexa beslut kunde vänta till januari.

Ju mer komplexa jobb jag har haft, desto mer beslut ska fattas på kort varsel, under tidspress. Samtidigt vet jag att jag när jag föreläser berättar jag om att det inte är så vi fungerar som bäst. Tvärt om, när vi är stressade så tänker vi inte rätt, vi tänker bara på enkla lösningar, vi vill fly eller slåss, de dummaste lösningarna på komplexa problem.

Ändå ser jag massa arbetsplatser som bygger in system där det ska vara så högt tempo, att alla beslut ska ske på för kort tid. Ställen där man har femton saker på prio ett och en deadline som var igår…

Jag träffar chefer som tror att de förväntas vara i konstant stridsberedskap och att de önskar tränas på att ta rätt beslut när det är stressigt. Jag tränar dem istället på att se till att ha förutsättningarna för att ta rätt beslut. Och här är det fina, att om vi istället prioriterat en sak i taget och att låta besluten ta tid, då kommer vi vara så effektiva att vi inte behöver stressa.

#lugnaremänniska #stresscoachchef #lifehack

Dela artikeln

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google