Mål kan man sätta både på det man inte kan ännu och på det man kan men vill förbättra. En viktig sak för att vara trevlig och kunna förbättra sig själv är att ha en god självkännedom.
I omgångar har jag haft turen att jobba med högskole- och universitetsstudenter som söker jobb. När jag har hållit träningsintervjuer med dem är det en fråga som gång på gång förvånar mig att den ska vara så svår. Det är frågan om deras bästa sidor. Folk rabblar dem och faller ofta för klyschor. Jag har träffat på tjejer och killar på bland annat Handelshögskolan och Chalmers som får mig att häpna med hur kompetenta de är, men som har svårt att svara på vad de skulle kunna vara bra på. Någon gång har jag till och med fått tipsa om att om inte annat har de just tagit sig igenom en svår utbildning, de borde åtminstone vara bra på att lära sig saker.
Kanske är det vår svenskaste svenskhet, att man vill vara ödmjuk och blygsam. Lite jante och inte skryta om sig. Samtidigt är det inte smickrande och inte trevligt att inte avslöja vem man är egentligen.
Andra sidan av myntet är att det är väldigt otrevligt med folk som skryter. Gör du det ofta och stort kommer snart ingen vill höra dig bre på med vad du är bra på. Försök undvika att överdriva och håll dig på en nivå som du känner att ingen kan ifrågasätta. Är du osäker fråga andra om vad du är bra på. Man vill kunna hantera sitt nätverk av vänner och bekanta är det bra att veta vem som är bra på vad.
Tyvärr är det vanligt för mig är att jag hör att någon hittat en dyrare och sämre lösning utanför sitt nätverk än den som hade funnits om vi pratat lite mer med varandra. Ibland har jag turen att folk pratar med varandra och då hittar bäst och mest prisvärd lösning bland vänner, bekanta eller dessas kontakter. Varje gång är jag övertygad om att det skulle kunna ske oftare om vi var lite mindre jante och lite öppnare med vad vi faktiskt kan.
Vad ska man svara när någon frågar om ens bästa sidor? För det första kan man kolla så man inte säger några plattityder genom att fundera på om någon säger det motsatta.
Tänk så här – om jag säger att jag kan ha många bollar i luften, så bör jag fundera på om någon säger att den är dålig på det.
Troligen säger personen snarare att den är bra på att fokusera, hellre än att erkänna att den inte kan ha många bollar i luften.
Just det är att hitta sina bra sidor.
Alla bra saker har sina negationer, som oftast också är bra fast i andra sammanhang.
Det är därför jag tror man ska stå för vad man är bra på!
Det finns en fälla man bör vara vaksam på, och det gör man genom att fråga sig själv om man är bra på något eller om det egentligen är så att man mest gillar det?
Ofta blir man bra på det man gillar, men det tar ett tag. Ett engagemang kan dock vara precis det som man söker. Ska jag ha folk som säljer kläder tar jag hellre någon som gillar kläder än någon som är expert. Skilj på kunskaper du har och färdigheter. Det kan vara skilda saker att kunna mycket om något och vara bra på det. I vissa fall är kunskapen i teorin viktig för att klara av något i praktiken, men inte alltid. Det finns fantastiska kockar som inte kan något om teorin och det finns gastronomer som inte är bra på att laga mat. En sommelier kan säkert massa om vin, men jag är tveksam till att den nödvändigtvis skulle vara bra på att göra sitt eget vin om du gav den jord och vinrankor att ta hand om.
Sista fällan när du ska hitta vad du är bra på är att man gärna säger saker som andra tycker man ska vara bra på. Stresstålighet är en sån sak för mig. Jag är inte expert på det, jag har blivit mycket bättre och är kanon på teorin och utbildar till och med i det. Det är också en vanlig sak folk söker och som alla vill vara bra på. Får jag frågan på en intervju med en kund, eller en framtida arbetsgivare, svarar jag ärligt att jag älskade att jobba som butikschef under julruschen. Då har jag berättat vad för stress som jag hanterar bäst och till och med njuter av. Men inte ljugit och sagt att jag är stresstålig, för det är jag inte alltid. Jag har flera gånger till och med haft besvär som kommit av dålig stresshantering. Jag vet att det som stressar mig farligt mycket är otydliga mål. Det berättar jag gärna också om, allt handlar om att jag vill kommunicera hur jag och de jag möter kan samarbeta bäst.
Öva på det
• Sätt dig och bryt ned vad du är bra och dålig på, försök få ihop 10 bra saker saker och 5 som du önskar att du var bättre på (de flesta verkar ha lättare att hitta sina nackdelar).
• Fundera sedan på motsatserna, vad som du är bra på kan vara en nackdel och vad i det du är dålig på beror på en styrka?
• Nästa moment är att tänka ut hur du får folk runt omkring dig, vänner och kollegor känner till det här. Ifrågasätt om du tror att alla vet det och pröva det genom att fråga runt.
• Vågar du, fråga ett tiotal personer runt om dig och kolla om de har samma tankar om som är dina styrkor och svagheter, rätta dem inte om det tycker annorlunda än dig, men fråga gärna varför de upplever dig som de gör.
För mig skulle en sån kort sån lista se ut så här:
Bra (-nackdel med styrkan)
1. Social (-för pratsam)
2. Kreativ (-dåligt tålamod, dålig på att förvalta)
3. Multitasking (-behöver variation)
Dålig (med bra sidor i parantes)
1. Känslig (-men empatisk)
2. Hantera otydliga mål (hittar luckor i dåliga målformuleringar)
3. Traditionell (följer instruktioner till punkt och pricka)
När jag kollar med vänner får jag omdömen som översocial, utåtriktad, idéspruta, för högt tempo, tar åt sig och regelpolis.
För mig verkar många känna till det första som jag kommer på, men det brukar inte dröja länge innan man hittar luckor, saker man gjorde förr, men inte lika aktivt idag. När jag extraknäcker som komiker hamnar jag ofta på att hjälpa till med ljudet och ibland är det andra som pillar med det utan mycket koll. De tror oftast att jag inte heller kan något, jag är ju där för att vara rolig. Men ljudteknik är en del av min universitetsexamen och något jag sysslat mycket med, men jag alltför sällan pratar om. Kanske för att jag trivs bättre på scenen än bakom ljudbordet, men kniper det hjälper jag gärna till där också. Då är det bra om folk också känner till att jag vet vad jag gör när jag hjälper till och det vet de snabbare om jag berättar det.